منو
  • چیستی و چگونگی کارکرد
  • بهینه سازی موتورهای جستجو محمد زند

چیستی و چگونگی کارکرد

چیستی و چگونگی کارکرد: چیستی و چگونگی کارکرد

چیستی و چگونگی کارکرد

Normal 0 false false false false EN-US X-NONE FA

Bitcoin چیست و روش کار آن چگونه است؟

 

شاید ایده پول دیجیتالی که بتوان توسط آن وبدون هیچ واسطه ای، از طریق اینترنت در سراسر جهان تجارت کرد به ذهن شما هم رسیده باشد، اما هیچ وقت به طور جدی آن را بررسی نکرده باشید. سپیداکس امروز قصد دارد تا این ایده را که تحت عنوان بیتکوین عملی شده است بررسی کند

 بیتکوین یکی از اولین پیاده سازی های طرحی تحت نام  crypto-currency است، که در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار توسط Wei Dai مطرح شد. بیتکوین با استفاده از  شبکه همتا به همتا، نقل و انتقال وجوه را بدون هیچ مدیریت مرکزی انجام می دهد و از طریق بسیاری از خواص منحصر به فرد خود، امکانات هیجان انگیزی را فراهم می کند که هیچ کدام از سیستم های پرداخت قبلی قادر به انجام آن نبودند. بیتکوین  در حول ایده جدیدی از پول که برای کنترل تولیدات و تراکنش هایش به جای تکیه بر مقامات مرکزی از رمزگذاری استفاده می کند، طراحی شده است.

لغات کلیدی که باید برای آشنایی با بیتکوین بدانید:

شبکه همتا به همتا

شبکه همتا به همتا شبکه ای است که در آن هر کامپیوتر می تواند هم سرویس گیرنده و  سرویس دهنده باشد و هر دو نقش سرور و کلاینت را همزمان دارا باشد.

آدرس بیتکوین

یک آدرس بیتکوین مثل یک آدرس فیزیکی یا یک ایمیل است. این تنها چیزی است که شما برای پرداخت از طریق بیتکوین به آن نیاز دارید.

پرداخت دوگانه

اگر یک کاربر مخرب سعی بر این داشته باشد که بیتکوین هایش را در آن واحد به دو کاربر مختلف ارسال کند، به این کار پرداخت دوگانه گفته می شود. Bitcoin mining و Block Chain دو فرآیندی هستند که در این شبکه تصمیم می گیرند که کدام پرداخت پیروز باشد.

Block Chain زنجیره بلوکی

زنجیره بلوکی، یک سند عمومی ثبت تراکنش های بیتکوینی برای حفظ ترتیب زمانی است. زنجیره بلوکی بین همه کاربران بیتکوین به اشتراک گذاشته شده است و برای بررسی مقادیر آدرس های بیتکوین و جلوگیری از پرداخت دوگانه می باشد.

 

بلوک

یک بلوک رکوردی در زنجیره بلوکی می باشد که در بر گیرنده و تایید کننده تعداد زیادی از تراکنش های در حالت انتظار می باشد. تقریباً هر ۱۰ دقیقه، به طور متوسط، یک بلوک شامل تراکنش ها از طریق mining به زنجیره بلوکی اضافه می شود.

استخراج بیتکوین Mining

بیتکوین ماینینگ پردازشی است که سخت افزار کامپیوتر را به محاسبات ریاضی بر روی شبکه بیتکوین وا میدارد تا تراکنش ها تایید شوند و امنیت افزایش یابد. استخراج کنندگان بیتکوین می توانند برای هر تراکنشی که تایید می کنند، مبلغی به عنوان پاداش دریافت کنند. ماینینگ یک بازار رقابتی و خاص است که جوایز در آن بر اساس تعداد محاسبات انجام شده تقسیم می شود. استخراج بیتکوین کاری نیست که همه کاربران بیتکوین از عهده آن برآیند و بتوانند از این طریق صاحب پاداش شوند.

استخراج بیتکوین از طریق نرم افزارهای مخصوص این کار انجام می شود که GUIMiner یکی از متداول ترین آنهاست.

BTC

BTC واحد متداول برای بیتکوین است.

 تاییدیه - Confirmation

تاییدیه به معنای این است که یک تراکنش توسط شبکه بررسی شده است و دیگر به سختی و با احتمال کمی ممکن است که برگشت بخورد.

رمزنویسی - Cruptography

رمزنویسی شاخه ای از ریاضیات است که به ما اجازه می دهد تا الگوریتم ریاضی ای ایجاد کنیم که امنیت بالایی برایمان تامین کند. تجارت و بانکداری آنلاین نیز از رمز نویسی استفاده می کنند. در رابطه با بیتکوین، رمزنویسی برای غیر ممکن کردن پرداخت از طریق کیف یک کاربر دیگر و یا به هم ریختن زنجیره بلوکی استفاده می شود.

این مورد همچنین برای رمزگذاری بر روی کیف پول استفاده می شود تا نتوان بدون رمز از آن استفاده کرد.

 

 

نرخ هش Hash Rate

نرخ هش میزان واحد قدرت پردازش شبکه بیتکوین است. شبکه بیتکوین باید برای اهداف امنیتی از عملیات ریاضی سختی استفاده کند. وقتی یک شبکه به نرخ هش TH/s ۱۰ می رسد، به این معناست که آن شبکه می تواند در هر ثانیه ۱۰ تریلیون محاسبه را انجام دهد.

P2P

اصطلاح جفت به جفت به سیستم هایی اشاره دارد که هر گره در آن به طور مستقیم با گره های دیگر تبادلات دارد. در رابطه با بیتکوین، شبکه به صورتی ساخته شده است که هر کاربر تراکنش های دیگر کاربران را برودکست می کند که در نتیجه در این میان نیاز به بانک از بین می رود.

کلید شخصی

یک کلید شخصی تکه داده ای است که امکان استفاده شما از بیتکوین های یک آدرس را از طریق یک امضای رمزنویسی شده، تایید می کند. هر آدرس بیتکوین کلید شخصی خودش را دارا می باشد. اگر شما از کیف پول نرم افزاری استفاده کنید، کلید های شخصی شما بر روی کامپیوترتان ذخیره می شوند و اگر از کیف پول تحت وب استفاده کنید، کلید ها بر روی یک ریموت سرور ذخیره می شوند. کلید های شخصی نباید فاش شوند چرا که آنها امکان خرج کردن بیتکوین هایتان را فراهم می کنند.

 

امضا

یک امضای رمز نویسی شده یک مکانیسم ریاضی است که اجازه اثبات مالکیت را به افراد می دهد. در رابطه با بیتکوین، یک آدرس بیتکوین و کلید شخصی آن به تعدادی معادله ریاضی اتصال داده شده اند. وقتی نرم افزار بیتکوین شما یک تراکنش را با کلید شخصی اختصاص یافته اش امضا می کند، این نکته که امضا و آدرس بیتکوین با یکدیگر همخوانی دارند در کل شبکه قابل تشخیص است. در حالی که در کل دنیا هیچ راهی برای حدس زدن کلید شخصی شما و دزدیدن بیتکوین هایتان وجود ندارد.

کیف پول

یک کیف پول بیتکوینی در شبکه بیتکوین کاملاً معادل یک کیف پول فیزیکی می باشد و به شما اجازه می دهد تا با دنیا در تعامل باشید. در واقع این کیف پول به شما مالکیت آدرس بیتکوینی را می دهد و شامل کلید شخصی شماست که به شما اجازه میدهد تا بیتکوین های موجود در آدرس بیتکوینتان را در زنجیره بلوکی خرج کنید. درست مثل ایمیل، شما می توانید در مواقعی که آفلاین هستید هم بیتکوین هایتان را دریافت کنید. هر کیف پول بیتکوینی می تواند به شما جمع کل بیتکوین های موجود در همه آدرس های بیتکوین را نشان دهد و به شما اجازه می دهد تا مقادیر خاصی را به اشخاصی خاص پرداخت کنید. درست مثل یک کیف پول واقعی

 

بیتکوین چگونه کار می کند؟

خب، این سوالیست که اغلب باعث سردرگمی می شود. پس در اینجا توضیحات مختصری ارائه می دهیم.

اصول پایه برای یک کاربر تازه وارد

شما به عنوان یک کاربر تازه وارد، تنها نیاز دارید تا کیف پول مورد نظر برای این کار را که بر روی کامپیوتر و یا موبایلتان نصب می شود دریافت کنید. بعد از این کار، اولین آدرس بیتکوین شما ساخته می شود که شما می توانید در آینده تعداد آن را بیشتر هم بکنید. شما می توانید یکی از آدرس های بتکوینتان به دوستانتان بدهید تا آنها بتوانند برای شما پول واریز کنند و برعکس، شما هم می توانید به آدرس بیت کوین دوستانتان مبلغی واریز کنید. در حقیقت، این فرآیند بسیار شبیه روش کارکرد ایمیل می باشد. پس تنها کاری که می ماند این است که بیتکوین بگیرید و آنها را در امنیت نگهداری کنید. پس برای استفاده از بیتکوین لزومی ندارد تا از جزئیات تکنیکی آن مطلع شوید.

البته اگر می خواهید بیشتر بدانید به خواندن ادامه دهید.

زنجیره بلوکی و مقادیر حساب ها

یک زنجیره بلوکی محلی برای ثبت تراکنش های عمومی است که به اشتراک گذاشته شده است و کل شبکه بیتکوین را پوشش می دهد. همه تراکنش های تایید شده بدون استثنا در زنجیره بلوکی ثبت می شوند. با این روش، می توان در  تراکنش های جدید بررسی کرد که بیتکوین هایی که خرج می شوند متعلق به خرج کننده هستند یا نه جامعیت و ترتیب زمانی زنجیره بلوکی با رمز نویسی تامین می شود.

تراکنش ها و کلید های شخصی

یک تراکنش به معنای انتقال مبلغی مابین دو آدرس بیتکوین می باشد که در زنجیره بلوکی ثبت شده است. کیف پول های بیتکوینی برای هر آدرس بیتکوین، یک داده سری را تحت نام کلید شخصی نگهداری می کنند. کلید های شخصی که برای امضای تراکنش ها استفاده می شوند، ارائه دهنده یک الگوریتم محاسباتی هستند که از طرف صاحب آدرس ها می آیند. این امضا همچنین از جابه جا شدن تراکنش صادر شده توسط شخص دیگر جلوگیری می کند. همه تراکنش ها بین کاربران برودکست می شوند و در دقایق بعدی از طریق فرایندی تحت نام استخراج یا ماینینگ توسط شبکه تایید می شوند..

پردازش استخراج

Mining یک سیستم جامع توزیع شده است که برای تایید تراکنش های در حال انتظار، آنها را در زنجیره بلوکی قرار می دهد و موجب ایجاد نظم زمانی در زنجیره بلوکی می شود. تراکنش ها برای تایید شدن، باید در یک بلوک قرار گیرند که دارای قوانین رمزگذاری سختی است که توسط شبکه بررسی می شود. این قوانین از اعمال تغییر بر روی بلوک ها جلوگیری می کنند چرا که چنین اتفاقی اعتبار بلوک های بعدی را از بین می برد.

چیزهایی که باید بدانید

امنیت کیف پولتان را افزایش دهید

همانطور که در زندگی واقعیتان مراقب کیف پولتان هستید، در رابطه با کیف پول بیتکوینی هم باید مواردی را رعایت کنید. بیتکوین انتقال پول را در سطح جهان بسیار آسان کرده است و مسلماً چنین قابلیت مفیدی باید امکانات امنیتی کاملی هم داشته باشد. در صورتی که از بیتکوین به درستی استفاده شود، می تواند دارای سطح امنیتی بسیار بالایی باشد. همیشه به یاد داشته باشید که مسئولیت حفاظت از کیف پولتان وظیفه ای است که به عهده خودتان است.

قیمت بیتکوین قابل پیش بینی نیست

قیمت بیتکوین -به علت نوین بودن این تجارت- به طرز غیر قابل پیش بینی ای در مدت زمانی کم، افزایش و یا کاهش می یابد و در نتیجه گاهی اوقات در بازار قابل تبدیل به پول نمی باشد پس پیشنهاد می شود که سرمایه تان را در قالب بیتکوین جمع آوری نکنید. بیتکوین را باید به عنوان یک دارایی در معرض خطر در نظر گرفت و نباید دارایی های حیاتی خود را به صورت بیتکوین نگهداری کنید. همچنین اگر مبلغی به صورت بیتکوین دریافت کردید بهتر است از طریق ارائه دهنگان خدمات سریعاً آن را به واحد پول محلیتان تبدیل کنید.

پرداخت های بیتکوینی غیر قابل بازگشت هستند

هر تراکنشی که از طریق بیتکوین انجام می دهید غیر قابل بازگشت می باشد و تنها باید شخصی که آن را دریافت کرده است آن را باز گرداند. این به این معناست که شما باید در رابطه با افراد و ارگانهایی که با آنها تبادلات مالی دارید دقت کنید. اما نگران نباشید، بیتکوین غلط های املایی را تشخیص می دهد و معمولاً به شما اجازه ارسال پول به آدرس های شناخته نشده را نمی دهد.

کار با بیتکوین به صورت مخفیانه و ناشناس ممکن نیست

بیتکوین در راستای حفاظت از حریم شخصی شما نیاز به تلاش هایی دارد. همه تراکنش های بیتکوینی به صورت عمومی ذخیره می شوند و برای همیشه بر روی شبکه باقی می مانند که یعنی هر کسی می تواند مقادیر و تراکنش های هر آدرس بیتکوین را ببیند. با این حال، برای داشتن آدرس بیتکوین نیازی به وارد کردن اطلاعات صحیح نمی باشد، و شخص تا زمانی که هویت اصلیش را در راستای یک مبادله فاش نکرده است ناشناس می ماند. به همین دلیل است که به دارندگان بیتکوین پیشنهاد می شود تا از آدرس های بیتکوین متفاوتی استفاده کنند. در حقیقت شما باید هر بار که پولی را دریافت می کنید یک آدرس جدید بسازید. این مسئله در موارد استفاده های عمومی از قبیل وب سایت ها اهمیت بیشتری دارد. شما همچنین می توانید با استفاده از نرم افزار هایی از قبیل Tor آدرس IP کامپیوترتان را نیز مخفی نگه دارید.

بیتکوین هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد

بیتکوین یک تجارت آزمایشی جدید است که به شدت در حال توسعه است. و هر چه استفاده از آن افزایش یابد قطعیت آن بیشتر می شود. شما می توانید تصور کنید که بیتکوین ابداعی جدید است که ایده های فراوانی بر روی آن پیاده سازی می شوند که تا به حال هیچ تلاشی بر روی هیچ یک از آنها نشده است. به همین دلیل، آینده آن توسط هیچ کس قابل پیش بینی نیست.

مالیات های دولتی را فراموش نکنید

بیتکوین یک تجارت رسمی نیست. اما گفته شده است که بسیاری از حوزه های قضایی شما را ملزوم به پرداخت مالیات های درآمد، فروش و حقوق دریافتیتان از هر چیزی که دارای ارزش می باشد -که شامل بیتکوین نیز می شود- دانسته اند.

آمار و ارقام

این شبکه برای بیش از ۴۵ ماه است که راه اندازی شده است، و حاصل آن ویژگی های امنیتی چشمگیری بوده است و خصوصاً در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. در ادامه آماری از فوریه ۲۰۱۳ به این سو را خواهیم دید:

- زنجیره بلوکی بلند و طولانی (بیش از ۲۲۰,۰۰۰ بلوک)

- تعداد زیادی از تراکنش های امنیتی که چیزی بیش از ۲۵ تراهش در ثانیه تخمین زده شده است.

- بیش از یک میلیون دلار  از حجم تجارت روزانه از طریق ۴۰,۰۰۰ تراکنش توزیع شده اند.

- ارزش کلی همه بیتکوین های در گردش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار می باشد.

- تنها یک حادثه امنیتی قابل عنوان برای این پروتکل رخ داده است (که در آگوست ۲۰۱۰ درست شد)

یک شروع سریع و آسان

اگر شما یک تازه کار هستید، این کیف پول ها محل خوبی برای شروع هستند.

- Bitcoin-Qt یک اپلیکیشن است که شما می توانید آن را برای ویندوز،مک و لینوکس دانلود کنید.

- Bitcoin Wallet هم برای اندروید است که بر روی تلفن همراه و تبلت شما اجرا می شود.

 

25 نظر

  • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

    ارسال آرشیو محتوا

    • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

      محتوای ارسالی از آرشیو 1393

به صفحه اول خوش آمدید